Analiza własnego stylu jedzenia cz. I

Witaj,

Chciałabym Ciebie dzisiaj zaprosić do zdefiniowania swojego stylu jedzenia. Według mnie może Ci to pomóc zrozumieć,
dlaczego różnisz się od innych pod kątem zachowań związanych z jedzeniem.

Styl jedzenia nie ma związku z panującą modą.
Nie chodzi tu także o to, czy jemy elegancko, czy zazwyczaj skapnie nam coś na spodnie.
Sprawa leży ciut głębiej i może mieć swój początek bardzo dawno 🙂

Chodzi o to, że w trakcie upływających lat powtarzamy pewne zachowania związane z jedzeniem, które utrwaliły się do tego stopnia,
że wykonujemy je automatycznie. Jest to pewnego rodzaju schemat zachowania.

Zbudowane schematy są dosyć sztywne i mogą być uciążliwe, jeśli chcemy dokonać zmian w swoim sposobie odżywiania.
To tak jak z porannymi rytuałami – każdy z nas zaczyna dzień na swój sposób.
Na przykład: Jeśli Asia nie ma w zwyczaju jeść zaraz po przebudzeniu, to trudem może okazać się dla niej wprowadzenie zmiany:
„od dzisiaj jem śniadania!”.

Takie schematy mają postać modelu (prototypu), który jest względnie stały, ale zawiera pewien obszar, który można modyfikować
(dopuszczalne transformacje). Poniżej postaram się zobrazować, jak to wygląda.

 

Bez tytułu

 

Jak widać na załączonych grafikach,
możemy mieć mniejszy lub większy zakres dopuszczalnych transformacji w obrębie prototypu.

Dla Asi maksymalną zmianą może okazać się wypicie ciepłej herbaty, albo zjedzenie małego jogurtu, co niekoniecznie może odpowiadać standardom żywienia, w których śniadanie to bardzo ważny posiłek, mający na celu przygotowanie organizmu do dalszej pracy.

 

 

 

 

Analizując style jedzenia bierzemy pod uwagę:

–  preferencję produktów spożywczych tolerowanych, lubianych, najczęściej spożywanych etc.,

czas – pory posiłków,

miejsce – w domu, w samochodzie, „w biegu”, na stojąco, na łóżku itp.

Podam przykłady trzech osób, które różnią się pod kątem tego, co jedzą na śniadanie, o jakich porach oraz gdzie spożywają posiłki.

 

  Pierwszy posiłek Czas Miejsce
ASIA Owsianka z bananem i jabłkiem
Dopuszczalne: owsianka z samym jabłkiem
W ciągu godziny od przebudzenia.

Pozostałe posiłki w odstępach 2-3h

Tylko przy stole
MARTA Do wyboru: kanapki z gzikiem, jajecznica, müsli
z jogurtem, tosty
z serem i szynką
Od razu po przebudzeniu.

Pozostałe posiłki w zależności od dnia – mniej lub bardziej regularnie

Nie ma większego znaczenia.
Byle bez pośpiechu
AGNIESZKA To, na co aktualnie ma ochotę. Wtedy, kiedy ma ochotę. Bez znaczenia. Tak, jak się trafi.

Przyglądając się tym trzem Paniom można wywnioskować, że im mniej dokładny opis, tym więcej akceptowalnych prototypów,
a co za tym idzie – szerszy zakres dopuszczalnych modyfikacji.

Jeśli Marta zapomni o kupnie chleba, to zje müsli z jogurtem.
Asia może mieć kłopot, jeśli okaże się że skończyły się płatki owsiane. Chociaż wątpię – raczej zrobiła zapasy :).
Agnieszka jest najbardziej plastyczna – zje to, co będzie pod ręką.

Kluczowe pytanie: który przykład jest godny naśladowania?

To zależy.

W przypadku podjęcia diety najlepiej może poradzić sobie Asia. Stałe pory jedzenia, odstępy między kolejnymi posiłkami,
do tego jedząc przy stole nie będzie rozpraszać się innymi czynnościami.

Dla zwariowanej, aktywnej, pracującej kobiety najłatwiej byłoby żyć ze stylem podobnym do Agnieszki. Elastyczność w każdym calu.
Ciekawe jak Agnieszka poradziłaby sobie na diecie 🙂

Styl Marty to pomieszanie Asi z Agnieszką. Mimo konkretnych preferencji żywieniowych, w pozostałych kwestiach jest dość elastyczna.

Te przykłady obrazują w jaki sposób z biegiem lat wytwarzamy swój indywidualny sposób jedzenia – STYL JEDZENIA.

gr2
Wyróżniamy STYL PRZEDZIAŁOWY (Agnieszka) – szeroki obszar akceptacji produktów, miejsca, czasu, sposobu jedzenia

oraz STYL PUNKTOWY (Asia) – dokładne reguły dotyczące tego co, gdzie i kiedy jem. Marta znalazłaby się po środku.

 

 

Jak widzisz, nasze zwyczaje żywieniowe mogą być mniej lub bardziej praktyczne.

Wszystko zależy od tego, jaki mamy styl życia, w jakich okolicznościach się znajdujemy, a przede wszystkim – jakie mamy cele
i hierarchię wartości.

Czy rozpoznajesz teraz swój styl jedzenia, jego wady i zalety? W jaki sposób możesz dopasować do niego swoje zwyczaje żywieniowe?
Jeśli należysz do osób ze stylem przedziałowym, możesz zacząć od przyjrzenia się swojej „spiżarni” i zadbać o to, aby znajdowało się tam
jak najwięcej zdrowych produktów, które lubisz. Natomiast będąc w grupie osób ze stylem punktowym może okazać się, że z łatwością
i z przyjemnością zaplanujesz swoje posiłki, aby przygotować się na ewentualne trudności w ciągu dnia, które mogą uniemożliwić Ci Twój zdrowy plan
(zdrowe przekąski, pudełka do pracy).

Jeśli spodobała Ci się ta autoanaliza, zajrzyj tutaj za kilka dni, ponieważ styl przedziałowy ma jeszcze kilka urozmaiceń, które postaram się przedstawić 🙂

 

 

Źródło:
Wieczorkowska – Wierzbińska G., Psychologiczne ograniczenia, Warszawa 2011

Udostępnij post
Najnowszy komentarz

Zostaw komentarz