Sałatka z pieczonym selerem i ciecierzycą

Cześć! 😉

Myślę, że każdy z nas miewa takie dni, w których chcemy zjeść coś wyjątkowo lekkiego i bezmięsnego, ale jednocześnie sycącego.
Ja najchętniej sięgam wtedy po naleśniki, np. takie jak tutaj – gryczane z dynią 🙂, albo po sałatki.
W przypadku sałatek z warzyw, które zawierają bardzo dużo wody (sałata, ogórek, pomidor…) uczucie sytości może bardzo szybko mijać…
Z tego względu warto dodać do nich warzywa strączkowe – ciecierzyca, soczewica, fasola, groszek, soja i/lub korzeniowe, np. buraka, seler, marchew. Dodatek warzyw strączkowych wpłynie na zwiększenie gęstości odżywczej posiłku, ponieważ zawierają one wartościowe białko – najkorzystniej wypada soja, która posiada wszystkie aminokwasy zbliżone do tzw. białka wzorcowego. Więcej o strączkach możecie poczytać tutaj -> bardzo podoba mi się nazwa SUPER STRĄK FOOD 🙂
Minusem warzyw strączkowych jest powstawanie wzdęć. Na szczęście są sposoby na to, aby stały się mniej „uciążliwe”= łatwiej strawne.
W tym celu należy:

1. Dobrze je przepłukać
2. Moczyć ok. 8h
3. Znowu wypłukać, nalać świeżej wody i zagotować.
4. Na wierzchu pojawi się „piana”, którą należy zdjąć.
5. Dodać łyżkę sody oczyszczonej, zamieszać i wypłukać.
6. I dopiero gotować do momentu, aż będą miękkie.
7. Posolić pod koniec gotowania.
8. Do naszej potrawy dodać którąś z przypraw, np. kminek, koper włoski, anyż – działające rozkurczowo i kminek, majeranek, liście laurowe, cząber, imbir – wspomagające trawienie.

A poniżej pomysł na sałatkę z wykorzystaniem ciecierzycy i selera

tygiel-1

Składniki:
2 garście sałaty
3 plastry selera
50 g ciecierzycy
0,5 papryki
1,5 łyżki oliwy
przyprawy: sól, pieprz, majeranek, ostra papryka, szczypta curry
opcjonalnie: podprażone nasiona słonecznika, pestki dyni

Przygotowanie:
1. Sałatę i pokrojoną paprykę wymieszać z łyżką oliwy i przyprawami.
2. Ciecierzycę przygotować jak wyżej i dodać do sałatki.
3. Seler obrać, pokroić w grube plastry, lekko posolić i dusić na patelni ok. 10 minut
a następnie obtoczyć w ziołach, skropić oliwą i zapiec/grillować, aż się zarumienią.
4. Dodać do sałatki.

Jeśli macie swoje ulubione pomysły na wykorzystanie warzyw strączkowych, to dajcie znać 🙂
Chętnie się zainspiruję!

Udostępnij post
Brak komentarzy

Zostaw komentarz