Zespół policystycznych jajników (PCOS) – główne zalecenia dietetyczne

PCOS to zaburzenie endokrynne, które jest najczęstszym zaburzeniem hormonalnym u kobiet w wieku rozrodczym i najczęstszą przyczyną niepłodności. Patogeneza nie jest jasno określona. Występowanie objawów i stopień ich nasilenia może być bardzo różny.

Najczęstsze objawy:

– nieregularne miesiączki lub ich brak,
– problemy z zajściem w ciążę,
– wypadanie włosów,
– hirsutyzm,
– zmęczenie,
– problemy skórne,
– zmniejszenie popędu płciowego,
– wahania nastroju,
– przyrost masy ciała.

W leczeniu PCOS często stosowane są leki hipoglikemizujące, dzięki którym poziom androgenów może ulec zmniejszeniu, łatwiej jest utrzymać prawidłową masę ciała oraz wspomóc jajeczkowanie. W sytuacji, gdy dana kobieta stara się o dziecko, stosuje się leki pobudzające owulację.

UWAGA! Przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych może przeciwdziałać skutkom nadmiernej produkcji testosteronu – zmniejszyć problemy skórne, przywrócić regularne miesiączkowanie (sztuczne), ułatwić kontrolę masy ciała, ALE jednocześnie może skutkować pogorszeniem głównej przyczyny tego stanu – syndromu PCOS.

Współwystępująca otyłość może być nie tylko objawem, ale  i przyczyną rozwoju zaburzeń lipidowych, chorób naczyniowych, nadciśnienia, cukrzycy typu II. Bardzo często PCOS wiąże się ze współwystępowaniem INSULINOOPORNOŚCI, więc regularna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta mają tutaj kluczowe znaczenie. Badania pokazują, że spadek masy ciała może spowodować powrót miesiączki i owulacji, a więc i płodności.

Jakie są główne zalecenia dietetyczne w tym schorzeniu, wyróżniające się spośród tych klasycznych?

  1. NISKI ŁADUNEK GLIKEMICZNY POSIŁKÓW,
  2. Obniżenie spożycia węglowodanów,
  3. Zwiększenie ilości zdrowego tłuszczu,
  4. Zwiększenie ilości białka,
  5. Unikanie żywności modyfikowanej genetycznie (np., soja, pełne hormonów produkty pochodzenia zwierzęcego),
  6. Wykluczenie słodzików i wszystkiego, co jest nimi słodzone – one także wpływają na wzrost poziomu insuliny,
  7. Unikanie substancji stymulujących: kofeina L, alkohol, nikotyna – także powodują wyskoki insuliny.

Wyrzeczeń jest sporo, jednak efekty są wyraźne. Dzięki stosowaniu się do w/w zaleceń uzyskuje się lepsze samopoczucie psychiczne i fizyczne, szczuplejszą sylwetkę, a przede wszystkim istnieje większe prawdopodobieństwo zajścia w ciążę.

Źródła:
Grzegorz H. Bręborowicz (red.). Położnictwo i ginekologia, tom 2, s. 705. Wydawnictwo Lekarskie PZWL
www.pcos.com
http://www.rcog.org.uk/files/rcog-corp/uploaded-files/GT33_LongTermPCOS.pdf

Udostępnij post
Ostatnie Komentarze
  • Mam pytanie w sprawie rozkładu składników w menu. Czy wiesz mniej więcej jak procentowo powinno wyglądać spożycie BTW? WSZĘDZIE CZYTAM TYLKO, ŻE POWINNO ZMNIEJSZYĆ SIĘ SPOŻYCIE WĘGLI NA RZECZ TŁUSZCZU I BIAŁKA. ALE NIE WIEM JAKA TO POWINNA BYĆ RÓŻNICA.

      • Na tą chwilę ustawiłam sobie proporcje 35 B 32 T i 33 W Ale są to dopiero moje początki. Będę testować czy waga spada. Jeśli nie to z pewnością wprowadzę modyfikacje. Przede mną 20kg do zrzucenia więc dużo pracy przede mną 🙂

Zostaw komentarz