Sałatka z pieczonym selerem i ciecierzycą

Sałatka z pieczonym selerem i ciecierzycą

Myślę, że każdy z nas miewa takie dni, w których chcemy zjeść coś wyjątkowo lekkiego i bezmięsnego, ale jednocześnie sycącego. Ja najchętniej sięgam wtedy po naleśniki, np. takie jak tutaj – gryczane z dynią 🙂 lub po sałatki. W przypadku sałatek z warzyw, które zawierają bardzo dużo wody (sałata, ogórek, pomidor) uczucie sytości może mijać bardzo szybko. Z tego względu warto dodać do nich warzywa strączkowe – ciecierzyca, soczewica, fasola, groszek, soja i/lub korzeniowe, np. buraka, seler, marchew. Dodatek warzyw strączkowych wpłynie na zwiększenie gęstości odżywczej posiłku, ponieważ zawierają one wartościowe białko – najkorzystniej wypada soja, która posiada wszystkie aminokwasy zbliżone do tzw. białka wzorcowego. Więcej o strączkach możecie poczytać tutaj -> bardzo podoba mi się nazwa SUPER STRĄK FOOD. Minusem warzyw strączkowych jest powstawanie wzdęć. Na szczęście są sposoby na to, aby stały się mniej „uciążliwe”= łatwiej strawne.

Sposób na strączki

  1. Płuczemy warzywo na sicie pod bieżącą wodą.
  2. Przekładamy do naczynia, zalewamy zimną wodą i moczymy ok. 8h.
  3. Płuczemy, nalewamy świeżą wodę i zagotowujemy.
  4. Na wierzchu pojawi się „piana”, którą należy zdjąć.
  5. Dodajemy łyżkę sody oczyszczonej, mieszamy i płuczemy.
  6. Gotujemy do momentu, aż będą miękkie.
  7. Solimy pod koniec gotowania.
  8. Do naszej potrawy warto dodać którąś z następujących przypraw: kminek, koper włoski, anyż, kminek, majeranek, liście laurowe, cząber, imbir. Mają one działanie rozkurczowe i wspomagające trawienie.

Poniżej pomysł na sałatkę z wykorzystaniem ciecierzycy i selera.

tygiel-1

Składniki

  • sałata rzymska lub inna – 2 garście,
  • seler – 200 g,
  • ciecierzyca – 50 g,
  • papryka czerwona lub żółta – 0,5 szt.,
  • oliwa z oliwek – 1,5 łyżki,
  • nasiona słonecznika lub pestki dyni – 1 łyżka,
  • przyprawy: sól, pieprz, majeranek, ostra papryka, szczypta curry.

Przepis

  1. Rozgrzać piekarnik do 180 stopni.
  2. Sałatę i pokrojoną paprykę wymieszać z łyżką oliwy i przyprawami.
  3. Ciecierzycę przygotować zgodnie ze schematem opisanym powyżej i dodać do sałatki.
  4. Seler obrać, pokroić w grube plastry, lekko posolić i wymieszać z oliwą oraz przyprawami.
  5. Ułożyć seler na papierze pergaminowym na blaszce do pieczenia. Wstawić do piekarnika i piec do zarumienienia – ok. 15 – 20 min.
  6. Pod koniec pieczenia dodać kulki ciecierzycy.
  7. Całość lekko przestudzić i dodać do sałatki.
  8. Posypać podprażonymi nasionami słonecznika.
Udostępnij post
Brak komentarzy

Zostaw komentarz